Основне меню
Національний університет оборони України
імені Івана Черняховського

На платформі дистанційного навчання університету уже 30 тисяч користувачів

22.04.2020

З початком карантину вітчизняні військові навчальні заклади перейшли на дистанційну форму навчання. АрміяInform уже писала, як це відбувається. Але не всі деталі такого виду  навчання ми висвітлили. Про те, чи можна провести заняття одномоментно з декількома тисячами військових, яку навчальну платформу використовують наші військові виші, та що відповідають слухачі в опитуванні про дистанційне навчання, ми поговорили із заступником начальника Національного університету оборони України імені Івана Черняховського з навчальної роботи генерал-майором Сергієм Салкуцаном.

Скандинавська допомога

та що таке Moodle

 У нас в університеті функціонує Науковий центр дистанційного навчання, завданням якого є впровадження технологій дистанційного навчання Збройних Сил України. Наша головна ідея – створення єдиної платформи, яку можуть використовувати не лише військові навчальні заклади, а всі Збройні Cили – солдат, офіцер, працівник ЗСУ. Концептуально ми прагнемо до створення своєрідної екосистеми військової освіти, інформаційною основою якої має стати розвинена система дистанційного навчання. Наш університет використовує платформу Moodle (прийнята у ЗСУ як єдина базова платформа для дистанційного навчання. – Ред.), яка є однією з найбільш відомих і розвинених у світі та використовується більшістю цивільних навчальних закладів не лише в Україні, а і у світі, – розповів Сергій Салкуцан. Про це повідомляє АрміяInform.

За його словами, Національний університет оборони України у 2019 році приєднався до партнерської мережі ADL Initiative (Advanced Distributed Learning – «передове дистанційне навчання». – Ред.), яка функціонує під патронатом Міністерства оборони Сполучених Штатів Америки, і діяльність якої курує один із заступників міністра оборони США. В цю спільноту входить більшість провідних країн-членів НАТО, зокрема: США, Канада, Велика Британія, Норвегія, Німеччина, Данія, Нідерланди, Польща, Румунія. Це серйозна ADL-спільнота, що обмінюється  досвідом дистанційного навчання, проводить різного роду освітні та наукові форуми.

– До речі, допомога іноземних партнерів дозволила нам у високій готовності підійти до ситуації з карантином. Декілька років тому завдяки колегам із Норвегії та партнерам з Jefferson Institute (США. – Ред.) ми отримали допомогу – аудиторію дистанційного навчання, потужне серверне обладнання, обладнання для створення інтерактивних курсів, а також навчання представників університету основам створення ресурсів дистанційного навчання. Постійна тривала співпраця з партнерами в рамках програми НАТО DEEP забезпечує підготовку персоналу для запровадження дистанційного навчання, а також підвищення кваліфікації викладацького складу з питань використання прогресивних освітніх технологій. Співпрацюємо з навчальними закладами країн-членів НАТО: з колегами зі Школи НАТО, Норвезького оборонного коледжу, Королівського коледжу Данії, – зазначив генерал-майор.

Платформа дистанційного навчання –

як умова отримання ліцензії для вишу

-Я б не хотів рекламувати дистанційне навчання тому, що ви бачите, яка наразі точиться дискусія не тільки у вищій військовій освіті, а й у освіті взагалі. Є прибічники і противники дистанційного навчання. Скажу одне: можливо, як самостійна форма навчання, вона не є достатньо ефективною, але це дуже серйозний допоміжний інструмент для здобуття будь-якої освіти та впровадження інновацій у процес навчання, – підкреслив заступник начальника Національного університету оборони України.

Він навів приклад країн НАТО, де широко використовується досвід здобуття військовослужбовцями освіти без відриву від виконання службових завдань. Це реалізовується через окремі модулі в рамках освітніх та освітньо-наукових програм (зокрема програм здобуття освітнього ступеня «магістр»), що проводяться виключно у дистанційній формі – не вся програма, а окремі модулі, проходження яких є обов’язковим для успішного засвоєння програми. Враховуючи, що слухачі університету, це в більшості офіцери, які мають хорошу освіту та багатий практичний досвід, завданням провідного військового вишу є створення належних умов для доступу до сучасного, якісного, актуального освітнього контенту та забезпечення професійного розвитку здобувачів військової освіти.

– Крім того, всіма керівними документами на рівні держави дистанційне навчання в Україні визначено як один із видів навчання. Більше того, умови надання освітніх послуг на сьогодні вимагають і передбачають, що близько 50% навчального контенту вищого навчального закладу, який прагне бути ліцензованим для проведення освітньої діяльності, має бути розміщено на платформі дистанційного навчання, а сам освітній процес вишу має адмініструватись через інформаційну систему управління освітнім процесом – додав Сергій Салкуцан.

Яка  підтримка дистанційного навчання у слухачів?

– Від початку карантину ми провели два опитування: наших слухачів очної форми навчання, у яких підтримка освітнього процесу від початку здійснюється з використанням платформи Moodle – це  офіцери лідерських курсів та перспективних магістерських програм, і  слухачів заочної форми навчання, які з 2017 року з певних причин по суті не були активно включені до цього процесу. Одна з цих причин – платформа, яка функціонує з 2017 року, цілий рік працювала тільки у внутрішній мережі університету. Тому надзвичайно важливо, що нині платформа доступна з мережі інтернет, – стверджує генерал-майор.

За його словами, цей, на перший погляд, незначний аспект повністю змінює картину, логіку та ідеологію використання дистанційного навчання. Тепер воно доступне – зі смартфона, планшета, комп’ютера, з будь-якої точки України, без приїзду до університету. Адже дистанційне навчання – це тисячі онлайн-ресурсів, повністю самостійні дистанційні курси, навчальна література, методичні рекомендації, тести, завдання, практикуми, розклади занять, порадники, як проходити повноцінний курс, це також можливість отримати консультацію та поспілкуватись з викладачем у чаті або в режимі вебінару.

– В обох групах опитаних переважна більшість наших офіцерів як оперативного, так і стратегічного рівня, позитивно налаштовані на дистанційне навчання. «Очники» («очна форма навчання». – Ред.) на рівні 70% виключно позитивно сприймають таку форму освіти і пропонують продовжити впровадження цього досвіду в освітньому процесі. Що стосується заочної форми – 53% слухачів вважають позитивним упровадження технологій дистанційного навчання. 11% із них повністю підтримують дистанційне навчання, 42%  – переважно підтримують, 42% – частково підтримують запропоновані новації, – зазначив Сергій Салкуцан.

150 000 військових на платформі дистанційного

навчання – це реально?

– Тепер на нашій платформі сумарно більше ніж 30100 постійно зареєстрованих користувачів. Коли на міжнародних заходах ми озвучуємо цю кількість, деякі наші партнери дивуються. Ви ж розумієте, у частини європейських країн чисельність збройних сил не перевищує 30 тисяч осіб. А ми на сьогодні вже маємо понад 30 тисяч активних користувачів платформи дистанційного навчання. Навряд чи ми зможемо в очній формі охопити таку кількість здобувачів – це дорого фінансово, для цього просто немає належної інфраструктури. За нашим досвідом, при очній формі – максимум, який може бути охоплений в аудиторних умовах, це 1-3 тисячі осіб.

Генерал-майор Сергій Салкуцан розповів, що 30 тисяч користувачів вищезгаданої платформи – це офіцери різних ланок: стратегічної, оперативної і тактичної. Це також солдати і курсанти, які проходять, наприклад, курси виховання доброчесності та протидії корупції. Це і працівники ЗСУ, які залучені для проходження онлайн та дистанційних курсів у рамках вищих академічних курсів. Це і військовослужбовці військових частин, які проходили або будуть проходити підготовку у Національному університеті оборони України в рамках підвищення кваліфікації, а також індивідуальної підготовки в процесі відновлення боєздатності. Сьогодні щоденна кількість користувачів платформи – від 1 до 3,5 тисячі юзерів.

– Серце платформи – центральний репозиторій ресурсів дистанційного навчання. Це інтелектуальний потенціал, хаб (центр діяльності. – Ред.) різноманітних курсів, спеціальної навчальної літератури, навчальних матеріалів. І це не тільки відеолекції, це – масив різнопланової інформації, який за нашою ідеєю має бути доступним для всіх військовослужбовців ЗСУ, для того, щоб вони могли щоденно підвищувати професійний рівень, не залежно від місця знаходження. Щоб відсутність підручника під рукою не була головною перешкодою для навчання. Якби ви мене запитали, яку кількість я б очікував на нашій платформі у майбутньому, то я б відповів – потенційна кількість користувачів платформи дистанційного навчання Збройних Сил України має коливатись від 100 до 150 тисяч. Це потребує кропіткої роботи колективу університету щодо нарощування технічних спроможностей платформи та постійного інтелектуального зростання викладацького складу, від якого залежить якість навчального контенту та темпи впровадження сучасних технологій навчання в освітній процес нашого навчального закладу, – заявив заступник  начальника Національного університету оборони України.

Він підкреслив, що на сьогодні ще не використані повністю ресурси вітчизняних тактичних вищих військових навчальних закладів, і не використані ресурси військ.

– Настане момент, коли дуже якісно розроблені в одній з академій заняття або курс будуть викладатися для всіх вищих військових навчальних закладів – одномоментно. Коли до такого заняття може бути залучено декілька тисяч осіб одночасно або в режимі офлайн. Коли на одній платформі будуть об’єднані унікальні військові освітні та наукові ресурси відкритого характеру, а тисячі військовослужбовців та працівників Збройних Сил України матимуть доступ та змогу обирати необхідні з них для постійного професійного зростання без відриву від виконання посадових обов`язків. У цьому і є головна ідея системи дистанційного навчання, – підсумував Сергій Салкуцан.

Кореспондент АрміяInform

https://armyinform.com.ua